“Stilheden er ikke tom. Den er fuld af svar” 

Det kan være svært at gøre noget radikalt for at ændre på de ting, som vi kan gå og bruge ENORMT meget energi på at være småutilfredse med.

Engang imellem har vi alle brug for at træde ud af hamsterhjulets bevidstløshed og tillade os selv at mærke efter, hvad det egentlig er vi vil med vores liv.

Om det er vores dårlige vaner, parforholdet, arbejdssituationen, økonomi kan det nogen gange være svært at se en løsning på det der knager.

Her er det, at en tilbagetrækning fra hverdagen kan skabe mirakler. Her, at du kan finde svar i stilheden.

Og måske derfor, at retreats er blevet så populære (hvis de da ikke bare bliver en flugt, som man alligevel ikke tager hånd om, når man kommer hjem igen. Så kaldes det for wellness, hvilket selvfølgelig også kan være ret fedt)

Ægte forandring kommer ved at ændre dine vaner, handlinger og overbevisninger – det er en indre proces. Teknik og form er redskaber til at nå derhen hvor du kan lytte til dig selv.

Manglende nærvær kan være en kæp i hjulet for at ændre på de ting, som vi ønsker.

Du behøver ikke rejse langt væk for at finde ro og balance i dit liv. Du behøver ikke sydens palmer for at nyde himlen eller havets brusen.

Healing, forandring og indsigt kommer indefra og i nærværet med dig selv.

Og har du en i forvejen god meditation/mindfulness praksis kan du måske mærke lysten til at dykke endnu dybere.

Skab din egen fordybelsespraksis

– gratis, struktureret og effektivt

At lære at lytte til sin intuition og at lade sig guide af sin egen højeste bevidsthed kræver stilhed, ro, tid og nærvær. Der hvor vi lige skal have hjernen koblet fra, og give plads til at ægte kreativitet kan få plads til at spire (kreativitet er også at kunne se nye veje fra et højere perspektiv)

Her kommer jeg med et forslag til, hvordan du regelmæssigt kan få det ind i din helt almindelige hverdag.

Det kan snildt foregå hjemme hos dig selv, så længe du er alene i det tidsrum du planlægger.

  1. SÆT RAMMEN OG LÆG DET I DIN KALENDER

    Hvor meget tid vil du afsætte? Hvor ofte? Hvornår?
    Fx. hver mandag fra du står op til kl. 12.00 eller en hel dag om måneden.
    Planlæg en tidsramme, der for dig er overkommeligt, realistisk og mulig at overholde.

  2. FORBERED STRUKTUREN

    Hvad skal du lave? Aftal med dig selv hvad du har af muligheder. Få aktiviteter er bedre end mange.
    Mit bedste råd er: Ingenting. Sæt ingen mål som udgangspunkt, men træk på dine muligheder hvis behovet og impulsen kommer.
    Lyt. Vær tilstede. Mediter. Se hvad der kommer af inspiration. Nyd naturen.  Hvil. Yoga. Drik te. Lav nærende mad med kærlighed. Lad energien og langsommeligheden styre. Du skal ikke opnå noget. Eller nå noget. Se hvad der sker.

    Læs til nød i en bog hvis du ikke kan styre stilheden (en bog om spiritualitet, der kan inspirere og motivere, ikke romaner)

    SLUK al elektronik!! Du er ikke tilgængelig i den periode (informer måske familien)

  3. SKRIV

    Skriv dine indsigter, tanker og aftaler med dig selv ned i en notesbog købt til formålet. Gerne løbende, når du dukker op – du kan have glemt det hele bagefter.

    Hvad vil du prioritere fremover?
    Hvad vil du stoppe med?
    Hvad vil du sætte igang af nye ting?
    (Måske ingenting – men hvis der nu kommer noget til dig).

    Hold dig til ganske få ting. Tag et skridt af gangen og beslut dig for det, der vigtigst LIGE NU – andre ting kan komme bagefter.
    En ting er nemmere at overholde end sytten.

    HVAD er ESSENTIELT og hvad er blot fyld/gode ideer/ekstra besvær?

  4. OVERHOLD AFTALEN MED DIG SELV

    Selvom din hjerne og dit ego måske kan finde på mange gode undskyldninger for ikke at overholde aftalen – så gør det alligevel.
    Mind dig selv om at det er TID med den vigtigste person i dit liv du prioriterer. TID til at vokse, give slip, gøre status, revidere og blot mærke hvor du er lige nu i dit liv – og hvor du gerne vil hen. TID til at slukke for ‘to-do’ og genoplade batterierne.

    Det er meningen at det skal være en regelmæssig praksis, ligesom med meditation, at træne, at tjekke luft i dækkene. Én gang batter altså ikke så meget i længden. En lille statusopdatering med dig selv.

    Husk på hvor skønt og udbytterigt det var sidst – eller hvad der nu motiverer dig til at tage denne udfordring op.

Jeg vil elske at høre fra dig hvis du kan bruge denne praksis til noget – eller indput til og erfaringer med retreat.

Læs også indlægget: Hvorfor retreat?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.