, , ,

Giv slip og heal dig selv – på 5 minutter

Jeg har 2 korte og simple, men vigtige rutiner, som både fungerer som mine daglige mindfulness-øvelser: en til natten og en til når jeg lige er vågnet (morgenøvelsen får du snart).

Her får du min aftenøvelse, som:

 

  • renser dit energisystem for dagens påvirkninger og oplevelser
  • beroliger dit nervesystem
  • får dig ud af hovedet og ned i kroppen
  • udrenser følelser der har bundet sig til din fysiske krop i løbet af dagen
  • inviterer dig til at give slip på det, som ikke længere er nødvendigt at holde fast på – så du ikke behøver at tage med ind i din søvn og den efterfølgende dag.
  • giver ro til at kroppen kan restituere & regenere i løbet af natten
  • healer dig og løfter din energi (så du bedre kan slappe af)

Du kan bruge så kort eller lang tid med øvelsen som passer til dig (nogen gange 2 min., andre 20 min. Måske du bare falder i søvn under øvelsen, og så er du alligevel der hvor du er på vej hen)

 

Forberedelse:

Lig helst på ryggen. Du kan vælge at placere dig i supta baddha konasana (se billedet) eller som du nu foretrækker.

Lad dine hænder hvile et sted på kroppen, gerne to forskellige steder – der hvor du fornemmer der er mest brug for opmærksomhed. (Jeg har mine hænder enten på hara-, solar-plexus eller hjertechakra, da de hviler godt der).

Du kan lægge en pude under knæene hvis det føles ubehageligt i lysken eller for at give ekstra støtte til en dybere afspænding (du skal trods alt snart sove)

 

SOV GODT

♥  Luk dine øjne og følg dit åndedræt. Åndedrættet bør være naturligt, ikke tvunget – blot som det er.

Lad udåndingen blødgøre kroppen yderligere og inviter alle muskler til give mere slip på evt. spændinger eller ‘holden fast’. Du kan forestille dig at hver muskel (især der hvor dine hænder er) bliver tungere og blødere på hver udånding. Hvis tankerne vandrer, bring dig selv tilbage til sanseoplevelsen af at trække vejret.

♥  Lad en strøm af lys/varme/energi gennemtrænge din krop. Du kan også forestille dig at du på indåndingen trækker dette lys ind og sender det ud i alle dine celler på udåndingen. Ud igennem dine arme i dine hænder som forstærker healingen til det område af din krop de berører. Lad det sprede sig gennem din hudoverflade til hele kroppen.

Mærk hvordan din krop slapper mere af, og bliver næret og genopladet af denne uendelige kilde af energi du kan trække på.

♥  Her kan du tillade dig at give slip. Enten på noget konkret du har brug for at slippe, eller bare forstille dig hvordan din krop helt automatisk ved hvad der ikke længere er brug for som glider bort / opløses / fordamper med hver udånding.

Slap af – i stilhed. Og tillad dig selv at svømme dybere ned på bølgen af dit åndedræt.  Ånd ind. Nyd. Ånd ud. Slip.


Indånding
= tage imod, fylde op, nære kroppen med lys

Udånding = give slip, afspænde, synke ind i stilhed

 

Øvelsen kræver regelmæssig gentagelse – det er her, miraklerne opstår. Gennem gentagelsen skaber du en vane, hvor kroppen begynder at huske og automatisk at gøre det, som den husker værende rart og nydelsesfuldt. Det vil sige, du gradvist vil få en nemmere tilgang til den tilstand du gerne vil opnå.

Du vil derfor også kunne opleve at lære noget nyt om dig selv og din krop hver gang – eller måske opdage at din tilstand er anderledes end i går. At få øje på de små detaljer, som du ellers ikke ville have bidt mærke i.

Forhåbentlig vil det også give dig en roligere og dybere søvn – og generere mere energi til den efterfølgende dag.

Det gør det i hvert fald hos mig.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.